Identitet och differens

Gud är identiteten. Allt finns i Honom och allt ÄR i det JAG ÄR som Gud är i evighet.

Men samtidigt vill Gud utveckla sig i konkretion och då behövs en negation, ett ”jag” som avskiljer sig från Gud trots att Han är allting Identitet. Detta avskiljande är ett negerande men det sker för frihet och konrektion. När en människa avskiljer sig från Gud och hävdar ett litet oberoende ”jag är” så startar en befrielse som Gud utför genom oss så att en konkretion av Hans kärlek och förlåtelse kan äga rum. Vi kan uppfatta detta som ett fall ned i synd och en process som leder oss till återupprättelse och igekännande i Gud. Jesu blod renar oss från all synd och vi kan låta Gud vara JAG ÄR igen och vi har för evigt korstfäst det lilla obeorende jaget med Kristus på korset.

Den tydligaste negationen är Jesu lidande på korset. Att Gud som är perfekt skulle begränsas av en människa och dö på ett kors som en brottsling, maktlös och oskyldig, är en tydlig negation som görs för att befria oss. Därför är hela syndafallet, folket Israels avfall, Jesu död på korset alltihop en befrielseprocess. Negationen är konkretionen av Anden för att Gud har behag i befrielse.

Det innebär också att människors dagliga syndande och skadande av varandra och sig själva genom tusen olika handlingar och motivationer, alla är samma negerande för att frihet ska kunna uppstå och Anden blir konkretiserad godhet och helighet när tiden är mogen. Anden rör sig nödvändigtvis genom dessa vågor av smärta och vrede som synden bereder i en gigantisk konkretion av Andens glädje och frihet.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s